Eerste Damen-sleepboot voor Fratelli Neri

09 feb 2016

ASD Tug 3212 met render-recovery-lier zorgt voor meer veiligheid en flexibiliteit bij sleep- en begeleidingsoperaties

Damen heeft een Damen ASD Tug 3212 opgeleverd aan het Italiaanse Fratelli Neri S.p.A. Het nieuwe schip, Luisa Neri genaamd, werd op 25 januari 2016 opgeleverd door Maaskant Shipyards Stellendam. Dit schip heeft een tweeledige primeur: het is de eerste nieuw gebouwde Damen-sleepboot voor Fratelli Neri én het is de eerste ASD Tug in het Middellandse Zee-gebied met een render-recovery-lier.

  • Damen staat bekend om haar snelle levertijden en heeft haar reputatie op dit gebied bij deze order maar weer eens bewezen: vanaf de ondertekening van het contract tot de oplevering verstreken slechts vijf maanden. Het schip was reeds op voorraad gebouwd en Damen Maaskant Shipyards Stellendam heeft de uiteindelijke afbouw verricht om ervoor te zorgen dat de Luisa Neri voldoet aan alle specificaties van de klant. Dit betrof onder andere de installatie van een dekkraan en al het materieel om te voldoen aan de FiFi1- en oliebestrijdingseisen en de Italiaanse vlaggenstaat.

    Op de foto rechts van links naar rechts: dhr. Piero Neri en dhr. Tito Neri

  • Als een van de grootste sleepbootrederijen in Italië zal Fratelli Neri de Luisa Neri in gaan zetten in haar thuishaven Livorno. “Vanwege een aantal zeer nauwe bochten staat Livorno bekend als een tamelijk uitdagende haven om in te opereren”, aldus Andrea Trevisan, Regional Sales Manager van Damen. “De Luisa Neri heeft echter voldoende vermogen (een trekkracht van iets meer dan 80 ton) en de juiste manoeuvreereigenschappen en materieel om dit soort ingewikkelde operaties uit te voeren.”

  • Sleepmaterieel van hoge kwaliteit

    De sleepboot is uitgerust met een render-recovery-lier op het voordek en een sleeplier op het achterdek. Beide lieren zijn ontworpen en ontwikkeld door Damen Maaskant Shipyards Stellendam en worden gemaakt door Damen Marine Components. Deze lieren maken de schepen geschikt voor zelfs de zwaarste omstandigheden.

  • De render-recovery-lier op het voordek is een anker-/sleeplier met dubbele trommel en een 200 m lange Dyneema-sleepkabel op iedere trommel. De lier wordt rechtstreeks aangedreven door twee op de hoofdas aangesloten hydraulische Hägglunds-motoren.

    De sleeplier achter heeft een enkele trommel, met een 750 m lange staalkabel op de trommel. De lier wordt rechtstreeks aangedreven door één op de hoofdas aangesloten hydraulische Hägglunds-motor. Omdat de lieren geen tandwielkast hebben, is het ontwerp zeer compact, robuust en onderhoudsvriendelijk.

  • Alle mogelijke omstandigheden

    Elke liertrommel kan worden aangesloten op de hoofdas door middel van een hydraulische wrijvingskoppeling met veermechanisme aan de binnenzijde van de RVS-remtrommel van de liertrommel. Door het gebruik van wrijvingskoppelingen wordt gewaarborgd dat onder alle omstandigheden veilig en efficiënt kan worden gewerkt met de lieren.

    Elke liertrommel kan worden aangesloten op het dek door middel van een hydraulische bandrem met veermechanisme aan de buitenzijde van de RVS-remtrommel van de liertrommel. Het hydraulische systeem bezit een accumulator met voldoende capaciteit om de bandrem diverse malen te kunnen activeren, zodat onder alle omstandigheden veilig en efficiënt met de lieren kan worden gewerkt. De maximale remcapaciteit is 200 ton.

  • Controle

    “De kwaliteit van deze lier is echt beter dan die van de concurrentie”, aldus Erik van Schaik, Senior Design & Proposal Engineer Tugs van Damen. Wanneer het liersysteem in de automatische modus staat, heeft het liersysteem een maximale viersnelheid van 100m/min bij een lijnkracht van 60 ton en een maximale haalsnelheid van 50 m/min bij een lijnkracht van 60 ton. “Het systeem voorkomt hoge piekbelastingen in de sleepkabel bij operaties in open water, waar op volle zee rustig golven van 3 meter kunnen ontstaan, met een golffrequentie van 6 s. Hierdoor is de kans dat de sleeplijn breekt kleiner, waardoor offhore-sleepoperaties en de begeleiding van schepen veiliger worden. Dit is echt uniek in onze sector.”

    “De render-recovery-lier geeft sleepbootkapiteins bovendien zeer veel flexibiliteit”, vervolgt Van Schaik. “Afhankelijk van het weer, de omstandigheden op zee en het werk dat moet worden uitgevoerd, kunnen zij de meest geschikte bedrijfsmodus kiezen. Met deze verschillende bedrijfsmodi kan de afstand tussen de sleepboot en het schip of de krachten die tussen beide optreden, worden geregeld.

  • Nauwe bochten

    De ASD Tug 3212 heeft uitstekende zeegang- en manoeuvreereigenschappen en is speciaal bedoeld voor wateren waar de omstandigheden soms ruw kunnen zijn. Het ontwerp bestaat uit een groot vrijboord en meer uitgesproken V-vormige lijnen van het voorschip. In combinatie met een wat hoger bakdek zorgt dit voor een relatief droog werkdek.

    De diepe scheg, kielen en relatief lage stuurhut zorgen niet alleen voor veel dynamische stabiliteit maar ook voor meer comfort, veiligheid en een betere zeegang. Het fendersysteem heeft een groot contactoppervlak, dat zorgt voor lage statische contactdruk en hoge energieabsorptie. Dit waarborgt een lage dynamische contactdruk.

  • 89 jaar

    Net als de Damen Shipyards Group is Fratelli Neri ook een familiebedrijf met een lange historie. Damen is al 89 jaar actief in de sector, maar Neri begon haar activiteiten al aan het einde van negentiende eeuw, toen Costante Neri kolenhandel bedreef met het Verenigd Koninkrijk. Hij breidde zijn activiteiten uit door de aanschaf van een kolenschip van 65 pk. Met dit schip verrichtte hij bergingsactiviteiten.

    Fratelli Neri heeft wel eerder schepen gekocht bij Damen, namelijk de Damen Stan Tender 1905 en twee gebruikte Stan Tugs 2608, maar de Luisa Neri is het eerste schip dat Damen nieuw heeft gebouwd voor Neri. “Wij verheugen ons op de verdere samenwerking met Fratelli Neri. We hopen wel dat dit het niet nog weer 89 jaar duurt”, grapt Andrea Trevisan.

    “Wij willen hierbij ook het hele managementteam van Fratelli Neri bedanken voor het vertrouwen dat zij in het project gesteld. Dankzij de fijne samenwerking tijdens het hele bouwproces is dit project voor de projectmanagers en het productieteam van Damen Maaskant uitermate plezierig verlopen. Het is (zeker gezien de tamelijk uitdagende leveringstermijn) aan deze samenwerking te danken dat het project uiteindelijk zo succesvol is verlopen”, aldus Andrea Trevisan.

    “De grote flexibiliteit van de sleepboot, de ervaring en het vakmanschap van de Damen Shipyards Group in combinatie met de ervaring van de bemanning zorgen ervoor dat wij er alle vertrouwen in hebben dat dit nieuwe schip zijn werk goed, efficiënt en veilig zal doen” zegt Managing Director Piero Neri van Fratelli Neri (achterkleinzoon van Costante Neri). “Een bijzonder woord van dank gaat uit naar de medewerkers en de managers van de Damen Shipyards Group, die zo’n krachtige en efficiënte sleepboot hebben gebouwd, maar ook naar het management en de inspecteurs van de Neri Group, die allemaal hun steentje hebben bijgedragen aan dit langetermijnproject voor de vernieuwing en verbetering van onze vloot. En wat Damen betreft: we hopen dat de oplevering van deze sleepboot slechts de eerste is in de rij van een hele serie nieuw te bouwen schepen. Wij wensen de Luisa Neri en haar bemanning een lange en behouden vaart.”

    Op de eerste bovenste foto van links naar rechts:
    dhr. Piero Neri en dhr. Tito Neri

    Op de tweede foto van boven:
    mevr. Luisa Neri